استودیوی آبسیدین اخیراً به طور گستردهای تبلیغ کرده است که چگونه به خاطر ساختن دنبالهها شناخته میشود. با توجه به اینکه نسخه دسترسی زودهنگام Grounded 2 به یکی از بهترین بازیهای بقایی تبدیل میشود که تا به حال تجربهاش کردهام، تیم بازاریابی احتمالاً تا سالهای آینده حرفهای زیادی برای گفتن در این زمینه خواهد داشت. این بازی بقای مینیاتوری، حتی در حالت نیمهکاره، با یک پرده داستانی (که حدود 25 ساعت طول کشید تا تمام شود)، تعداد انگشتشماری منطقه و مشکلات فنی متعددی که باید رفع شوند، به طرز چشمگیری نسخه اصلی خود را تحت الشعاع قرار میدهد. تاخت و تاز با سرعت در پارک بر پشت یک مورچه یا عنکبوت، نه تنها سفر را سریعتر و جذابتر میکند، بلکه با اجازه دادن به شما برای تخلیه غنائم خود در یک کولهپشتی چندپای، مشکل قدیمی مدیریت موجودی در Grounded 1 را حل میکند. مکانیکهای نقشآفرینی ساختن تخصصهای خاص مانند جنگجو و جادوگر به طور قابل توجهی بهبود و سادهسازی شدهاند و داستان، شخصیتها و ریتم، یک جهش بزرگ رو به جلو نسبت به نسخه قبلی هستند.
اگر نسخه اول را از دست دادید (که نباید از دست میدادید)، بخشی از جذابیت این دو بازی در ایده اصلی آنها نهفته است که رویای دوران کودکی بسیاری را محقق میکند: اینها بازیهای نقشآفرینی بقا هستند که در آن شما و حداکثر سه دوست در نقش گروهی از نوجوانان بازی میکنید که به اندازه مورچهها کوچک شدهاند و باید در یک بیابان حومهنشین مینیاتوری شبیه به فیلم “عزیزم، بچهها را کوچک کردم”، به ماجراجویی بپردازید. شما و دوستانتان با حشرات مبارزه خواهید کرد، پایگاههایی از چمن و سنگریزه خواهید ساخت، با یک شرکت شرور که وسواس عجیبی در کوچک کردن بچهها دارد، روبرو خواهید شد و در دنیایی گم خواهید شد که با وجود اتفاق افتادن در پیش پا افتادهترین مکانها مانند داخل سطل زباله، جادویی و حماسی به نظر میرسد.
در حالی که داستان عالی نسخه اصلی، بهترین راز نگهداریشده در بازیها بود (عمدتاً به این دلیل که بخشهای داستانی با دهها ساعت گیمپلی بقا از هم جدا شده بودند)، دنباله آن شخصیتهای جذاب و دیالوگهای خندهدارش را در کانون توجه قرار میدهد. به سبک واقعی آبسیدین، این یکی از خندهدارترین بازیهایی است که در این مدت انجام دادهام. هر یک از چهار قهرمان اصلی بازگشته این بار با ایده کوچک شدن بسیار راحت هستند و پر از طعنههای خودپسندانه هستند و اسلون بومونت، “متحد” و راهنمای اصلی شما، یکی از اجراهای مورد علاقه من را با رفتار نسبتاً شیطانی نامادریاش ارائه میدهد که هرگز نمیتوانست لبخند را از لبانم دور کند.
انتقال از حیاط خلوت به پارک، مناطق جدید و جالبی را ارائه میدهد که مورد علاقه من در بین آنها یک چرخ دستی بستنی واژگونشده است که کل منطقه را به یک زمین بایر یخی تبدیل کرده است که در آن مسافران ناآماده در جای خود یخ میزنند. همچنین یک مجسمه غولپیکر وجود دارد که مانند یک برج شوم عمل میکند و خواستار صعود به آن است و یک باغ پلهای سنگفرش شده وجود دارد که به عنوان یک هزارتوی وسیع عمل میکند. فراتر از این مثالها، در حال حاضر مناطق بسیار کمی وجود دارند که خاص و منحصربهفرد به نظر میرسند – همچنین یک بوته بزرگ پر از شاخهها برای پیمایش، یک کبابپز افتاده که به عنوان یک منطقه آتشفشانی عمل میکند و یک میز پیکنیک پیدا خواهید کرد، اما همه این ایدهها مستقیماً از محیط حیاط خلوت بازی قبلی گرفته شدهاند و تغییرات زیادی ایجاد نمیکنند. اولین Grounded همچنین دارای یک منطقه آبی برکه کوی مرتب، یک منطقه بمبارانشده حشرات پر از سم و یک جعبه شنی شبیه صحرا است، اما این نقشه جدید در حال حاضر همان سطح از تنوع را ندارد. البته، بسیاری از این موارد در طول دوره توسعه دسترسی زودهنگام خود Grounded 1 اضافه شدند و هنوز بخشهای بزرگی از پارک در حال حاضر مسدود شدهاند – بنابراین با فرض اینکه اتفاق وحشتناکی رخ ندهد (و در این دوره و زمان، لزوماً تضمینی وجود ندارد)، منطقی است که فرض کنیم آبسیدین ایدههای بزرگی برای ارائه قبل از نسخه 1.0 دارد.
بسیاری از اصول اساسی از اولین Grounded بازگشتهاند، از جمله دشمنانی مانند مورچههای قرمز و بافندگان کروی، سلاحهایی مانند شمشیر سوزن پشه خونآشام و مکانیکهایی مانند سیستم جهش و ارتقاء سلاح که در حال حاضر کاملاً آشنا به نظر میرسند. اما Grounded 2 همچنین از امتحان چیزهای جدید و ایجاد پیشرفتهای مهم ابایی ندارد، مانند اینکه دیگر نیازی به حمل بیل، تبر و چکش ندارید، زیرا همه آنها با یک ابزار همهکاره بسیار بهتر جایگزین شدهاند که همیشه در دسترس دارید و نیازی به تعمیر ندارد. این خیلی راحت است!
یک تغییر اساسی این است که اکنون میتوانید به کلاسهای خاص مانند سرکش یا جادوگر با زره و سلاحهای موجود برای پشتیبانی از سبکهای بازی مختلف، تبدیل شوید. این تا حدودی یک چیز غیررسمی در نسخه اصلی بود، اما اکنون تجهیزاتی را دریافت میکنید که بهطور ویژه با در نظر گرفتن عملکردهای خاص طراحی شدهاند و پاداشهای آماری برای همراهی با آنها، که واقعاً جالب است. اینکه بتوانم بین تبدیل نوجوان درسخوانم به یک سرکش سریع با یک خنجر مرگبار یا یک جانور کند با یک سلاح دو دستی و زره پوشیده از پوسته کفشدوزک انتخاب کنم، دقیقاً همان چیزی بود که نمیدانستم از دست دادهام و کاملاً عالی است.
با این حال، بزرگترین افزودنی این است که اکنون میتوانید حشرات را پیدا کنید و اهلی کنید تا از آنها به عنوان اسبهای شخصی خود استفاده کنید، که نحوه حرکت شما در بیابان را به طور کامل تغییر میدهد. به جای ساختن زیپلاین یا پیادهروی در همه جا، اکنون میتوانید در کمترین زمان در کل نقشه بدوید و حتی با پشهها و سوسکها از روی جانور سواری خود مبارزه کنید. در حال حاضر فقط دو سواری در دسترس است، اما هر دوی آنها تغییردهنده بازیهای کاملاً آشکار هستند: یک مورچه سرباز قرمز که میتواند مقدار زیادی مواد حمل کند و با آروارههای قدرتمند خود موانع را بجود و یک بافنده کروی غولپیکر که میتواند روی تار عنکبوت بخزد و حشرات کوچکتر را با یک غرش عنکبوتی قدرتمند بترساند. توانایی دویدن در سراسر نقشه در کمتر از یک دقیقه همچنین به این معنی است که اکنون وقتی یکی از دوستان خود را در شرایط سختی میبیند، میتوانید جانور جنگی خود را احضار کنید و برای کمک به آنها مسابقه دهید، که همیشه یک گزینه واقعی در نسخه اصلی نبود.
من عاشق چیزی هستم که در آن مناطق دیدهام، اما یک جایی که امیدوارم آبسیدین در نهایت توجه بیشتری نشان دهد، ساخت پایگاه است که متأسفانه در حال حاضر شبیه نسخه اصلی است. مکانیکهای آن هنوز به اندازه کافی خوب هستند که کار را انجام دهند، اما اغلب همان پیامهای خطای قدیمی را دریافت میکنم که برخی از اشیایی که سعی میکردم قرار دهم مسدود شدهاند، در حالی که هیچ مانعی در دید نیست و برخی از سطوح ساختمانی (مانند پایه سنگریزه) آنقدر ناهموار هستند که قرار دادن اشیاء روی آنها را به طرز خندهداری کج میکند که بهطور غیرقابل قبولی زشت است. به نظر میرسد که این یکی از کمترین زمینههای بهبودیافته در وضعیت فعلی خود است.
یکی دیگر از چیزهایی که میتواند توجه بیشتری را به خود جلب کند، تنوع دشمن است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق افراد شروری که در Grounded 2 پیدا خواهید کرد، مستقیماً از نسخه قبلی آن گرفته شدهاند، بنابراین من قبل از اینکه پا به پارک بگذارم، تمام حرکات آنها را میدانستم. گهگاهی با موجودات جدیدی روبرو شدهام، مانند پروانههایی که یخ تنفس میکنند و با خشونت و تاکتیکهای یک اژدها میجنگند یا آخوندکهایی که از چنگالهای تیغمانند خود برای تکه تکه کردن من استفاده میکنند، اما بیشتر اوقات همان مورچهها، بافندگان کروی و لاروهایی را میکشتم که قبلاً هزاران نفر از آنها را کشتهام. به همین ترتیب، در حال حاضر Grounded 2 حتی بسیاری از دشمنان موجود در نسخه اصلی را ندارد (یا اگر اینجا هستند، هنوز زیر سنگ مناسبی را نگاه نکردهام)، مانند سوسکهای سیاه گاوی و زنبورها – اما باز هم، شانس بسیار خوبی وجود دارد که آبسیدین این هیولاها (یا بهتر از آن، نسخههای اصلاحشده آنها) را برای مناطق بعدی که هنوز در دسترس نیستند، ذخیره میکند.
در مورد نحوه اجرا، این یک بازی نسبتاً ناهموار است، حتی برای بازیهای دسترسی زودهنگام. بهویژه از آنجایی که نسخه قبلی حتی مدتی پس از رسیدن به نسخه 1.0 بهترین عملکرد را نداشت، انتظار نداشتم بدون مشکل اجرا شود، اما حتی با وجود این انتظارات، این بازی بهطور قابل اعتمادی غیرقابل اعتماد بود. پس از ساختن یک پایگاه با اندازه مناسب و قطع کردن تعدادی علف، متوجه شدم که منطقه نزدیک خانهام به طور منظم مشکلات جدی نرخ فریم دارد، بازی من حدوداً هر پنج ساعت یکبار خراب میشد، دشمنان گهگاهی در داخل اشیاء گیر میکردند و موارد دیگر. “بازی ناتمام، ناتمام به نظر میرسد” به سختی تعجبآور است، میدانم، اما این هنوز به اندازه کافی یک مشکل است که احتمالاً برای کسانی که تحمل کمی برای نوع خاصی از اشکالات دارند، یک مانع باشد. من معمولاً در مورد این مسائل خیلی زود عصبانی میشوم، بنابراین این گواهی بر این است که بقیه چیزها چقدر عالی هستند که من هنوز بعد از تحمل همه اینها، در مورد Grounded 2 بسیار هیجانزده هستم.
دیدگاهتان را بنویسید