Replaced: یک تریلر سایبرپانک 2.5 بعدی خیره کننده و چشم نواز | gamescom 2025

Replaced: یک تریلر سایبرپانک 2.5 بعدی خیره کننده و چشم نواز | gamescom 2025

بعد از اینکه مدت مدیدی را صرف تجربه بازی‌های ویدیویی کردید، نوعی حس ویژه در شما شکل می‌گیرد؛ نوعی «حس ششمی» که با دیدن بعضی بازی‌ها، به شما می‌گوید که با اثر فوق‌العاده‌ای طرف خواهید بود. البته تا زمان تجربه نسخه نهایی، نمی‌توان با قطعیت نظر داد، اما در بیشتر مواقع، این حس درونی درست از آب در می‌آید.

بازی Replaced، یک اثر اکشن-ماجراجویی 2.5 بعدی که در دنیای سایبرپانک پیکسلی و علمی-تخیلی چشم‌نوازی جریان دارد و با فیلمبرداری و موسیقی خاص خود، «حس ششم» من را به کار انداخته است. حدود یک سال پیش، یک دموی کوتاه سه قسمتی از این بازی را تجربه کردم و این تجربه، حس مثبتی که چهار سال پیش و بعد از رونمایی اولیه بازی به آن پیدا کرده بودم را تقویت کرد. این بار توانستم نیم ساعت ابتدایی از کمپین اصلی بازی را تجربه کنم و باید بگویم که تجربه من، ذره‌ای از اشتیاقم برای آنچه که این بازی می‌تواند باشد کم نکرد. اگر کیفیت بازی در ادامه نیز حفظ شود، بدون شک با یک اثر مستقل و ماندگار طرف خواهیم بود که در کنار بازی‌هایی چون Limbo، Braid، Inside و Balatro قرار می‌گیرد.

از همان ابتدا مشخص است که کارگردان هنری Replaced، به خوبی می‌داند که چه کار می‌کند. ظاهر این دنیای پادآرمانی که در دهه 1980 میلادی جریان دارد، از گرافیک 16 بیتی که در آن بزرگ شده‌ام وام گرفته و با نورپردازی پویا و فیلمبرداری چشم‌نواز خود، آن را یک قدم جلوتر می‌برد. استفاده مناسب از عمق میدان نیز باعث شده تا دنیای بازی باورپذیر و پر از زندگی به نظر برسد. کثیفی و ناامیدی از در و دیوار این دنیا می‌بارد، اما به شکلی زیبا به تصویر کشیده شده‌اند.

Replaced در دهه 1980 میلادی جریان دارد و از گرافیک 16 بیتی که در آن بزرگ شده‌ام وام گرفته و با نورپردازی پویا و فیلمبرداری چشم‌نواز خود، آن را یک قدم جلوتر می‌برد.

شما در نقش R.E.A.C.H. بازی می‌کنید؛ یک هوش مصنوعی که در بدن مردی به نام وارن زندگی می‌کند و پس از رها شدن در میان انبوهی از اجساد، از خواب بیدار می‌شود. شهری به نام فونیکس که در مقابل خود می‌بینید، در واقع نتیجه یک رویداد هسته‌ای جهانی است که ده‌ها سال پیش رخ داده است. خاطرات، مقالات خبری و اطلاعاتی از این دست در سرتاسر بازی پراکنده شده‌اند و شما می‌توانید آن‌ها را جمع‌آوری کرده و در Wingman خود بخوانید. Wingman را می‌توان نسخه سایبرپانکی Walkman-meets-Palm-Pilot دهه 1980 در این دنیا در نظر گرفت.

Replaced با یک روند ساده شروع می‌شود و شما را در یک صفحه دو بعدی به سبک قدیمی نگه می‌دارد و کاری بیشتر از انجام برخی سکوبازی‌های اولیه ندارید. با این حال، بازی به شکل غافلگیرکننده‌ای سریع، محیط خود را به خوبی معرفی می‌کند. کلیپ‌های دیجیتالی که اطلاعاتی از گذشته آغشته به تشعشع را نشان می‌دهند و تک‌تیراندازهایی که با نورافکن خود، شما را با یک شلیک از پای در می‌آورند، نشان می‌دهند که اوضاع در شهر فونیکس به هیچ وجه خوب نیست. خیلی زود باید برای بقا بجنگید، زیرا مجبور می‌شوید با اعضای گروه‌های مختلف درگیر شوید.

و اینجاست که Replaced شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد: این بازی از سیستم مبارزاتی مشابه با Batman: Arkham بهره می‌برد. وقتی دشمنی قصد حمله دارد، یک علامت صاعقه زرد بالای سرش ظاهر می‌شود. با دیدن این علامت، دکمه Y را فشار دهید تا فورا حمله او را خنثی کنید. و سپس -همکاران کهنه‌کار آرکام من می‌دانند که ادامه ماجرا چیست- وقتی علامت صاعقه قرمز بالای سر دشمنی ظاهر می‌شود، به این معنی است که او در حال انجام یک حمله غیرقابل‌دفاع است و شما باید دکمه A را در لحظه مناسب فشار دهید تا از آن دور شوید. جاخالی دادن و دفاع موفقیت‌آمیز، نوار حمله ویژه را پر می‌کند و در Replaced، به این معنی است که می‌توانید با سلاحی که پیدا کرده‌اید از راه دور شلیک کنید یا اگر در فاصله نزدیک هستید، یک دشمن را به شکل وحشیانه‌ای اعدام کنید. البته، اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد. خیلی زود افراد بد با تفنگ وارد درگیری می‌شوند و پنجره زمان‌بندی روی گلوله‌های غیرقابل‌دفاع آن‌ها تغییر می‌کند. افراد سنگین‌وزن دشمن هم اوضاع را پیچیده می‌کنند. در دقایق ابتدایی Replaced، فقط یک فرد سنگین‌وزن وجود داشت و مبارزه با او آنچنان دشوار نبود. تمام حملات او غیرقابل‌دفاع هستند و ضربات زیادی برای شکست او لازم است، اما در زمان مبارزه با او، دشمن دیگری در صحنه حضور نداشت؛ بنابراین او معرفی خوبی برای سنگین‌وزن‌هایی بود که در ادامه بازی با آن‌ها روبرو خواهید شد. در نتیجه، من انتظار دارم که درگیری‌های فیزیکی در طول Replaced از هر نظر به طور قابل توجهی افزایش یابد: تعداد دشمنان، دشواری و غیره.

Replaced خیلی زود شروع به معرفی عناصر 2.5 بعدی کرد و با اجازه دادن به من برای رفتن به پس زمینه یا پیش زمینه برای به دست آوردن چیزی که برای پیشرفت به آن نیاز داشتم، دنیای خود را به معنای واقعی کلمه گسترش داد. شما باید سطل‌های زباله را بردارید تا آن‌ها را به اطراف بکشید و از آن‌ها بالا بروید تا به یک نردبان بالاتر برسید یا یک شکاف را پر کنید. در حالی که این سکانس ابتدایی آزادی عمل زیادی در محیط به من ارائه نمی‌داد، می‌دانم که در نهایت این کار را خواهد کرد، زیرا قبلاً آن را در دموی سال گذشته دیده‌ام. باید اضافه کنم که گشت و گذار در محیط بازی، شما را با مواردی پاداش می‌دهد که اغلب از دید پنهان هستند و اطلاعات بیشتری را در مورد این دنیای شکست خورده در اختیار شما قرار می‌دهند. من تا آنجا پیش نمی‌روم که بگویم Replaced قرار است قابلیت تکرار داشته باشد، اما اگر توسعه‌دهندگان در ساختن پیشینه شهر فونیکس به اندازه کافی خوب عمل کنند، این می‌تواند انگیزه کافی برای بازگشت و یافتن تمام اطلاعات پنهان باشد.

Replaced از سیستم مبارزاتی مشابه با Batman: Arkham بهره می‌برد.

دموی امسال -باز هم، از آنجایی که این شروع بازی بود- بزرگترین سورپرایز دلپذیر از تجربه اولیه من با آن در سال گذشته را نشان نداد: المان‌های نقش‌آفرینی که در زیر ظاهر سایبرپانک 2.5 بعدی آن پنهان شده است. با دیدن تریلرهای بسیار چشمگیر بازی، فکر می‌کردم Replaced “فقط” یک بازی اکشن-ماجراجویی اسکرول جانبی است. اما اینطور نیست و بخش‌هایی دارد که پر از NPCهایی هستند که ماموریت می‌دهند و توانایی پرسه زدن آزادانه در منطقه وجود دارد. من واقعاً نمی‌توانم صبر کنم تا بیشتر در این مورد عمیق شوم.

اما با بازگشت به این آخرین بخش از Replaced، باید لحظه‌ای را برای تعریف از موسیقی بازی اختصاص دهم. یک موسیقی متن دلگیر سینث برای میخکوب کردن حال و هوا در هر اثر رسانه‌ای سایبرپانکی پادآرمان‌شهری کلیدی است و Replaced در تأیید اینکه این تکلیف را در آن بخش درک می‌کند، هیچ وقت تلف نمی‌کند. و من در واقع می‌خواهم برای یک ثانیه هم که شده به هویت بصری این بازی برگردم. هنر پیکسلی، همانطور که می‌توانید از قبل تشخیص دهید، فوق‌العاده است و استفاده از رنگ و نورپردازی در سطح بالایی قرار دارد، اما می‌خواهم از انیمیشن نیز تجلیل کنم. مطمئن نیستم که این منطقی باشد، اما در تلاش برای دستیابی به ظاهری یکپارچهسازی با سیستمعامل که با لمس‌های بصری مدرن مانند Replaced تکمیل می‌شود، این احتمال وجود دارد که انیمیشن خیلی خوب باشد. من استدلال می‌کنم که تیم توسعه در Sad Cat Studios در اینجا به تعادل کاملی دست یافته است. نه R.E.A.C.H. و نه دشمنانش خیلی روان حرکت نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها یک حرکت کمی تصنعی دارند که فقط به روحیه شکسته و شکست خورده شهر فونیکس می‌افزاید و از نظر من، ظاهر نئو-16 بیتی را حتی کامل‌تر به فروش می‌رساند.

وقتی به پایان ساخت دمو Replaced رسیدم، تنها چیزی که می‌خواستم این بود که بیشتر بازی کنم. این به سادگی یک بازی جذاب از بالا تا پایین است و من نمی‌توانم صبر کنم تا ببینم داستان R.E.A.C.H. به کجا می‌رسد و همچنین چه چیزی از طرح عمیق‌تر آشکار می‌شود. من همچنین مشتاق هستم تا بفهمم که عناصر مبارزه و RPG به طور خاص چقدر عمیق‌تر می‌شوند. من هیچ چیز بیشتر از این دوست ندارم که حس ششم من درست ثابت شود و Replaced یکی از بهترین و به یاد ماندنی‌ترین بازی‌های سال 2026 باشد (حتی اگر از قبل بدانیم که Grand Theft Auto 6 تیتر خبرها را به خود اختصاص خواهد داد). ما هنوز تاریخ انتشار Replaced را نداریم، اما احساس می‌کنم که نزدیک است. امیدوارم به زودی متوجه شویم که دقیقاً چه زمانی می‌توانیم ببینیم که بازی نهایی چقدر خاص است.

رایان مک‌کافری سردبیر اجرایی پیش‌نمایش‌های IGN و مجری برنامه هفتگی Xbox IGN، Podcast Unlocked و همچنین برنامه مصاحبه ماهانه (-ish) ما، IGN Unfiltered است. او اهل شمال نیوجرسی است، بنابراین “Taylor ham” است، نه “pork roll”. در توییتر با او در این مورد بحث کنید @DMC_Ryan.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *