بازی اصلی Gears of War که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، به خوبی نشان میدهد که «نباید از روی ظاهر قضاوت کرد». این بازی که در ابتدا خشن و مردانه به نظر میرسد، نهتنها جایگاه خود را بهعنوان یکی از بهترین بازیهای تیراندازی سوم شخص با سیستم سنگرگیری، گیمپلی و سلاحهای نمادین تثبیت کرده، بلکه با زیر پا گذاشتن کلیشهها، هم به آنها ارج مینهد (آخرین باری که کسی را احمق خطاب کردید، کی بود؟) و هم با داستانپردازی قوی و صداپیشگی عالی، آنها را به چالش میکشد. اکنون، ده سال پس از اولین بازسازی، شاهد بازسازی دیگری با نام Gears of War: Reloaded هستیم. برخلاف برخی بازیها که خیلی زود پس از انتشار اولیه خود مورد بازسازی قرار میگیرند، این بازی بهطور قابل توجهی بهبود یافته و تجربهای دلپذیرتر را ارائه میدهد.
همانطور که از استودیوی Xbox Game Studios یعنی The Coalition انتظار میرود، بازیکنان PS5 و Steam با گرافیک مدرن و روان و نرخ فریم بالا به استقبال اولین بازی این سری نمادین میروند و دیگر خبری از انتظار کشیدن برای صفحههای بارگذاری طولانی نیست. پیش از پرداختن به جزئیات Reloaded، نگاهی به نظر IGN در مورد اولین بازسازی Gears of War در سال ۲۰۱۵ میاندازیم:
پس از حدود هفت ساعت تجربه بازی، میتوانم بگویم که نظرات مثبت و معدود انتقاداتی که به Gears of War: Ultimate Edition وارد بود، در Reloaded نیز صدق میکنند. داستان بازی با پرتاب کردن شما به دل یک جنگ رو به شکست آغاز میشود. اوضاع برای مارکوس فینیکس و گروهش هر لحظه بدتر میشود، زیرا آنها در تلاش برای انجام مأموریتی هستند که از کنترل خارج میشود. اگرچه این وضعیت برای آنها خوشایند نیست، اما تجربه بازی، بهخصوص با در نظر گرفتن بهبودهای فنی، بسیار هیجانانگیز است. در اینجا به نکات برجسته اشاره میکنیم:
- Reloaded با کیفیت 4K و نرخ فریم تا 120 هرتز اجرا میشود (در صورت داشتن نمایشگر مناسب).
- نرخ 60 فریم در ثانیه در کنسولها یک ارتقاء عالی برای بخش داستانی است که در زمان عرضه فقط تا 30 فریم در ثانیه ارائه میشد و با افزایش عملکرد Series X به 60 فریم در ثانیه رسید و نرخ 120 فریم در ثانیه در بخش چند نفره نیز به همان اندازه لذتبخش است.
- گزینههای بیشتری برای سفارشیسازی کنترلها، صدا و سایر موارد در Reloaded نسبت به Ultimate Edition وجود دارد.
کمی رنگ و لعاب
Gears of War: Ultimate Edition در سال ۲۰۱۵ با بهبود ظاهر بدنام و بیروح نسخه اصلی Xbox 360، تنظیمات رنگی و حذف مه خاکستری و قهوهای از سیاره Sera، کار بزرگی انجام داد. Reloaded پا را فراتر گذاشته و پالت رنگی زندهتر و نورپردازی بهتری دارد که شبیه به چیزی است که در Gears 5 دیدیم. این سبک ارتقا یافته، خونپاشی در طول یک قتل با اره برقی را زندهتر میکند و آسمانهای آبی پوشیده از دود و غبار نیز زیبا به نظر میرسند. The Coalition جزئیات بیشتری به محیط اضافه کرده است، مانند نقاشیهای اضافی روی ساختمانهای قانونی، قفسههای کتاب متراکم، یخچالهایی با غذای فاسد شده، اجساد بیشتر و سایر تزئینات مناسب از این قبیل.
به Delta Squad خوش آمدید، PS5
هنوز هم دیدن لوگوی Xbox Game Studios روی صفحه در حالی که DualSense را در دست دارم، کمی عجیب است، اما میتوانم بگویم که حذف محدودیتهای انحصاری به Gears of War لطمهای نزده است. در واقع، این موضوع دلیل محکمی برای انجام یک بازی co-op در PlayStation 5 ایجاد کرده است. هسته اصلی Reloaded در هر سه پلتفرم یکسان است، اما DualSense با تریگرهای تطبیقی و صداهایی که از طریق بلندگوی کنترلر پخش میشوند، تجربهای متفاوت را ارائه میدهد. جالب بود که دیالوگها و جلوههای صوتی، مانند صدای انجام یک بارگیری مجدد فعال عالی، به این شکل ارائه میشدند.
با این حال، تریگرهای تطبیقی میتوانند در برخی شرایط آزاردهنده باشند، مانند زمانی که از مسلسل Troika استفاده میکنید و تریگرها حس میکنند که برای شلیک به برجک در حداکثر مقاومت قرار دارید یا هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه، بنابراین تصور میکنم که برای برخی افراد ناخوشایند باشند. من در پرده دوم و در طول یک بخش طولانی رانندگی از آن خسته شدم، بنابراین در نهایت تریگرهای تطبیقی را برای مدتی خاموش کردم.
یکی دیگر از جنبههای Gears که با گذشت زمان تکامل یافته است، لرزش شدید صفحه نمایش هنگام دویدن است. این لرزش در بازیهای Gears بعدی کمتر مشهود است، اما The Coalition این جلوه اغراقآمیز را بهطور پیشفرض برای Reloaded حفظ کرده است. من از این حس منحصر به فرد قدردانی میکنم و این لرزش، استفاده تاکتیکی را تشویق میکند. دویدن مداوم در طول یک درگیری، روش مناسبی برای بازی کردن Reloaded نیست و احتمالاً با مجازات روبهرو خواهید شد. در عوض، باید بدوید و بین سنگرها جابهجا شوید و خود را در برابر آتش دشمن حفظ کنید. اگر لرزش صفحه را دوست ندارید، میتوانید آن را خاموش کنید. داشتن این گزینه، عالی است!
برخی اشکالات جزئی
این اضافات جالب با برخی اشکالات جزئی نیز همراه هستند که در حدود شش ساعتی که در PlayStation 5 بازی کردم، مشاهده کردم. در ایستهای بازرسی، پرش به جلو و رو به جهتی متفاوت، عجیب و غریب بود، صدای شخصیتها بهطور تصادفی برای یک خط قطع میشد و دیدم که برخی از دشمنان بین سنگرها گیر کردهاند. با این حال، این اشکالات بهندرت ظاهر شدهاند و خیلی آزاردهنده نبودند و احتمالاً با یک یا دو پچ برطرف میشوند. من این اتفاقات را در طول زمانی که با نسخه Xbox داشتم زیاد ندیدم، اما فقط به این دلیل که آنها را ندیدم، به این معنی نیست که وجود ندارند. اشکالات از این دست، فریبنده هستند!
هوش مصنوعی ضعیف تیم
یکی از مسائل گیمپلی آزاردهندهای که با آن مواجه شدم، این بود که همراهان هوش مصنوعی من در سطح دشواری Hardcore چقدر نالایق و بهطور کلی عجیب و غریب بودند، که این یک پسرفت محسوس نسبت به عملکرد آنها در Ultimate Edition است. در Reloaded، آنها مرتباً زمین میخورند، در حالی که در Ultimate Edition آنها گهگاه زمین میخوردند، اما به نظر میرسید بیشتر کمک میکنند. Hardcore فقط یک پله بالاتر از Normal و پایینتر از Insane است، بنابراین انتظار داشتم که آنها حداقل کمی بتوانند از خود دفاع کنند. متوجه شدم که Dom در یک ماموریت به داخل تاریکی میرود و توسط Kryllهایی که در کمین بودند و او را در چند ثانیه تکه تکه کردند، میمیرد و هر از گاهی، Dom یا دو همراه دیگر، Cole و Baird، خیلی عقب میمانند و نمیخواهند از یک درگاه خارج شوند. من Delta squad را دوست دارم، اما نمیخواهم آنها را در هر درگیری احیا کنم فقط برای اینکه خودم را در خطر قرار دهم.
گیلاس روی کیک: موارد اضافی برای طرفداران Gears
Gears of War: Reloaded شامل یک بخش Extra خوب است، که چیزی است که میخواهید در یک بازسازی مانند این ببینید تا به طرفداران قدیمی که برای بار دوم یا سوم آن را میخرند، پاداش دهید. چیزی که بیشتر افراد را در بخش Extra علاقهمند میکند، پنج شماره مختلف کمیک Gears of War است. جمعآوری COG Tags در طول کمپین، صفحاتی را در پنج شماره مختلف کمیک Gears of War باز میکند، که یک پاداش خوب برای کسانی است که آنها را نخواندهاند. این مورد در Ultimate Edition نیز وجود داشت و بازگشت آن خوشایند است. تکمیل پردههای کمپین نیز طرحهای مفهومی جالبی را باز میکند.
و در حالی که مجموعههای متعدد تیتراژ ممکن است چیزی نباشد که کسی که در این بازی تازهکار است به آن اهمیت دهد، برای افرادی مانند من، دیدن تیتراژهای موجود برای Reloaded، Ultimate Edition و نسخه اصلی، مطابق با احترام Gears به کار گروهی است.
بخش چند نفره فقط تغییرات جزئی دارد
بخش چند نفره (از نظر محتوای موجود) بین Ultimate Edition و Reloaded تغییری نکرده است، اگرچه The Coalition سرورهای اختصاصی 60 هرتز را ارتقا داده است، در مقابل 30 هرتزی که در نسخههای قبلی داشتیم. نقشهها نیز بازسازی شدهاند و نورپردازی و جلوههای بصری بهتری دارند و از همه بهتر، ارتقاء به 120 فریم در ثانیه در کنسولها (بازیکنان رایانه شخصی نیز یک گزینه 240 فریم در ثانیه دریافت میکنند). من انتظار دارم که تنظیمات سلاح پس از عرضه در حال تغییر باشد. The Coalition قبلاً اشاره کرده است که در حال ایجاد برخی بهبودها در Gnasher است، آسیبهای بارگیری مجدد فعال عالی را ثابت میکند و تنظیمات بیشتری را بر اساس بازخورد بتا انجام میدهد.
COG Tags خود را بردارید
اگر این اولین بار است که Gears of War را بازی میکنید، توصیه میکنم دوستی را پیدا کنید تا به شما بپیوندد – تیمهای Gears of War همیشه این بازیها را با در نظر گرفتن یک شریک طراحی کردهاند (و همانطور که اشاره کردم، هوش مصنوعی واقعاً در سطوح دشواری بالاتر عملکرد خوبی ندارد). خوشبختانه The Coalition گزینه بازی Reloaded couch co-op را حفظ کرده است، که این روزها به اندازه کافی نمیبینیم و البته، شما همچنین گزینه crossplay آنلاین را دارید اگر دوست co-op شما در سیستم دیگری باشد. من هنوز تصمیم نگرفتهام که آیا میخواهم بازی مجدد co-op بعدی خود را در Xbox یا PS5 بگذرانم یا بین آنها جابجا شوم (متشکرم، cross-progression!)، اما از این که دوباره به آن برگردم، در هر صورت هیجانزده هستم.
دیدگاهتان را بنویسید