تصور اینکه کریستوفر نولان بتواند به موفقیتی فراتر از دستاوردهای قبلیاش برسد، تقریباً ناممکن است. بازآفرینی یکی از محبوبترین اسطورههای کتابهای مصور از ابتدا: انجام شد. (به سهگانه شوالیه تاریکی مراجعه کنید.) خلق صحنههای اکشن که هم به صورت رو به جلو و هم برعکس، از نظر منطقی قابل درک باشند: انجام شد. (به تنت نگاهی بیندازید.) تبدیل آفرینش هولناک بمب اتمی به یک حماسه سه ساعته و شوم که در اوج فصل فیلمهای پرفروش تابستانی، تقریباً ۱ میلیارد دلار فروش داشته باشد: انجام شد. (به اوپنهایمر رجوع کنید.) او حتی دیوید بوییِ واقعی را برای ایفای نقش نیکولا تسلا انتخاب کرد. (به حیثیت مراجعه کنید.) اما به قول سرآغاز: “نباید از رؤیاپردازی کمی بزرگتر ترسید، عزیزم.” پس اینجاست. پس از اوپنهایمر، و تمام جوایز اسکار، کریستوفر نولان حتی بزرگتر رؤیاپردازی میکند. اودیسه آغاز میشود.
نولان برای سیزدهمین فیلم بلند خود به عنوان نویسنده-کارگردان، به همان جایی بازمیگردد که همه چیز از آنجا شروع شد – شعر حماسی یونانی هومر، یکی از نخستین داستانها در تاریخ بشر، روایتی گسترده که در آن اودیسئوس (با بازی مت دیمون) سفری ده ساله را به خانه، نزد همسرش، پنهلوپه، پس از جنگ تروا آغاز میکند و در طول مسیر، آزمایشهای طاقتفرسایی را از سر میگذراند. این فیلمساز به امپایر میگوید: «اِما [توماس، تهیهکننده و همسر نولان] هنگام اعلام این پروژه، حرف بسیار خوبی زد: این بنیادی است. “کمی از همه چیز در آن یافت میشود. منظورم این است که واقعاً شامل تمام داستانها میشود.” او که در ابتدا برای کارگردانی تروی انتخاب شده بود، دهههاست که رؤیای این دنیا را در سر پرورانده است. «به عنوان یک فیلمساز، شما به دنبال خلأهایی در فرهنگ سینمایی میگردید، چیزهایی که قبلاً انجام نشدهاند. و چیزی که من متوجه شدم این است که تمامی آثار سینمایی اسطورهای بزرگی که من با آنها بزرگ شدم – فیلمهای ری هریهاوزن و امثال آنها – هرگز با آن وزن و اعتباری که یک بودجه کلان و یک تولید بزرگ هالیوودی و IMAX میتوانند فراهم کنند، ساخته نشدهاند.»
چنین روایت تکاندهندهای مستلزم آن بود که نولان – که همواره متخصص فیلمسازی عملی در مقیاس بزرگ بوده است – سطح کار خود را ارتقا دهد. مکانهای عظیم، ستارگان بزرگ، شکوه و عظمت فراوان. او درباره فیلمبرداری ۹۱ روزه این اثر فاش میکند: «ما بیش از دو میلیون فوت فیلم ضبط کردیم.» و بیشتر این فیلمبرداری در اقیانوس انجام شد، جایی که اودیسئوس با مردان جنگدیده خود دل به دریا میزند. نولان در مورد دریاهای آزاد میخندد: «خیلی بدوی است! “من چهار ماه گذشته را در آن گذراندهام. ما بازیگرانی را که نقش خدمه کشتی اودیسئوس را ایفا میکنند، در میان امواج واقعی، در مکانهای واقعی، به دل دریا بردیم. و بله، (دریا) گسترده، وحشتناک، شگفتانگیز و در عین حال مهربان است، زیرا شرایط به طور مداوم تغییر میکند. ما واقعاً میخواستیم سختی آن سفرها را برای مخاطب به تصویر بکشیم. و ایمانی راسخ که در دنیایی نقشهبرداری نشده و ناشناخته شکل میگرفت.»
برای فیلمسازی مانند کریستوفر نولان، این تنها راه ساخت فیلمی مانند اودیسه است. مانند خود اودیسئوس، هدف این است که هم جاهطلبیهای بزرگی داشته باشیم و هم به خانه بازگردیم. او میگوید: «با پذیرش قوانین فیزیک دنیای واقعی در ساخت فیلم، به شیوههای جالبی به داستانگویی شکل میدهید. “زیرا شما هر روز با مقاومت دنیا مواجه میشوید.” این دقیقاً نولان در برابر جهان است. و برنده، مثل همیشه، سینما خواهد بود.

داستان جلد کامل و فوقالعاده جذاب اودیسه امپایر را بخوانید – برای مصاحبه اختصاصی درباره این حماسه بلندپروازانه جدید، به دفاتر کریستوفر نولان در لسآنجلس سفر کنید و اولین صحبتها را از مت دیمون درباره سفر پر مخاطره اودیسئوس بشنوید – در شماره ژانویه ۲۰۲۶ امپایر، که پنجشنبه ۲۰ نوامبر در دسترس قرار میگیرد. یک نسخه را به صورت آنلاین از اینجا پیشخرید کنید. اودیسه از ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۶ در سینماهای بریتانیا اکران میشود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخبار اختصاصی اودیسه، با empireonline.com همراه باشید، اطلاعات بیشتر به زودی منتشر خواهد شد.