سونی هشدارهایی مبنی بر حذف ویدیوهایی منتشر کرده است که نشاندهنده یک پروژه هواداری هستند که هدف آن احیای بازی لایو سرویس شکستخورده پلیاستیشن، Concord است.
بازی شوتر قهرمانانه Concord که خیلی زود کنار گذاشته شد، به عنوان یکی از بزرگترین ناکامیها در تاریخ پلیاستیشن ثبت شده است. به دلیل تعداد بسیار کم بازیکنان، سونی فقط دو هفته پس از انتشار، بازی را غیرفعال کرد. تخمین زده میشود که تنها حدود 25000 نسخه به فروش رسید. این اتفاق یک شکست پرهزینه برای سونی بود و منجر به هدر رفتن صدها میلیون دلار شد. استودیوی توسعهدهنده آن، Firewalk Studios، اندکی بعد تعطیل شد.
با وجود عمر کوتاه Concord، یا شاید به همین دلیل، همچنان مورد توجه است. گروهی از بازیکنان اختصاصی “ماهها” تلاش کردهاند تا بازی را دوباره آنلاین کنند، کد آن را مهندسی معکوس کرده و از سرورهای خصوصی برای میزبانی مسابقات آنلاین Clash Point استفاده میکنند. به نظر میرسد که اکنون سونی از این موضوع مطلع شده است.
تیم در دیسکورد اعلام کرد: “پس از مدتها مهندسی معکوس [و] توسعه سرور، بالاخره موفق شدیم یک مسابقه Concord را بازی کنیم!” (با تشکر از The Game Post). “این پروژه هنوز در حال توسعه است و قابل بازی است، اما با مشکلاتی همراه است. پس از راهاندازی کامل سرورهای خود، آزمایشهای خصوصی را آغاز خواهیم کرد. اگر کسی علاقهمند به شرکت در این آزمایشها است، به من اطلاع دهد (لطفاً منطقه/منطقه زمانی خود را ذکر کنید).”
توسعهدهندگان داوطلب اذعان کردند که این ساخت ممکن است “پر از باگ” باشد، اما تیم موفق شد منوی اصلی، صفحه انتخاب شخصیت و سیستم matchmaking را دوباره فعال کند. یکی از اعضای تیم گفت: “این پروژه هنوز [در حال پیشرفت است اما] قابل بازی است.”
در این زمان، داوطلبان شروع به انتشار فیلمها و تصاویر مربوط به عملکرد پروژه خود در YouTube کردند. اخبار مربوط به این پروژه به سرعت پخش شد و به نظر میرسد توجه سونی را نیز جلب کرده است، زیرا ظاهراً این شرکت شروع به حذف ویدیوها به دلیل نقض حق چاپ کرده است.
به نظر میرسد هواداران بازی بازسازیشده مشتاق هستند تا تأکید کنند که تلاش آنها فقط دسترسی به سرور را برای بازیکنانی فراهم میکند که نسخه قانونی بازی را خریداری کردهاند، نه افرادی که از “فایلهای دارای حق چاپ” استفاده میکنند یا آنها را به اشتراک میگذارند. در پیامی در دیسکورد پروژه هواداری آمده است: “میدانم این برای افرادی که به اجبار پولشان پس داده شده است ناراحتکننده است، اما احتمالاً وکلا تمام فعالیتهای ما را زیر نظر دارند و من میخواهم اطمینان حاصل کنم که این پروژه تا حد امکان از نظر قانونی باقی میماند. هر پستی که حاوی لینک به فایلهای دارای حق چاپ باشد را حذف خواهیم کرد.”
با این وجود، رهبران گروه اکنون ارسال دعوتنامه را متوقف کردهاند و اعلام کردهاند که “اقدام قانونی نگرانکنندهای” دریافت کردهاند.
در فوریه 2022، جیم رایان، رئیس وقت پلیاستیشن، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا مارس 2026 بیش از 10 بازی لایو سرویس جدید عرضه کند. به عنوان بخشی از این استراتژی، سونی مبالغ هنگفتی را برای خرید استودیوها هزینه کرد و توسعهدهنده Destiny، بانجی، Haven Studios جید ریموند (ریموند از آن زمان از شرکت جدا شده است) و Firewalk Studios (که اکنون تعطیل شده است) را به تملک خود درآورد.
با این حال، سونی از آن زمان تعدادی از پروژهها را لغو کرده است، از جمله یک عنوان لایو سرویس God of War که در Bluepoint در حال توسعه بود، و یک عنوان لایو سرویس دیگر که توسط توسعهدهنده Days Gone، Bend، در دست ساخت بود. Firesprite نیز پیش از این یک پروژه لایو سرویس Twisted Metal را متوقف کرده بود، در حالی که مشخص شد Insomniac روی یک بازی لایو سرویس همکاری Spider-Man با عنوان The Great Web کار کرده است. تلاش چند نفره لایو سرویس The Last of Us توسط Naughty Dog نیز پس از سالها توسعه کنار گذاشته شد. و سپس Concord نیز به سرنوشت مشابه دچار شد.
اکنون، سونی در حال ارزیابی پیشرفت خود در تبدیل پلیاستیشن به شرکتی است که مجموعهای از بازیهای لایو سرویس موفق را اجرا میکند. لین تائو، مدیر ارشد مالی شرکت، در آخرین جلسه توجیهی نتایج مالی سونی اعتراف کرد که این طرح “به طور کامل طبق برنامه پیش نمیرود.”
ویکی بلیک، گزارشگر IGN، منتقد، ستوننویس و مشاور با بیش از 15 سال تجربه در همکاری با برخی از بزرگترین وبسایتها و نشریات بازی در جهان است. او همچنین یک Guardian، Spartan، Silent Hillian، Legend و High Chaos همیشگی است. میتوانید او را در BlueSky پیدا کنید.

