
ربکا هاینمن، بیشتر به خاطر شراکت در تأسیس شرکت سازنده اصلی Fallout، یعنی Interplay، همراه با برایان فارگو، جی پاتل و تروی ورل در اوایل دهه 1980، شناخته شده است و در سن 62 سالگی از دنیا رفت.
این خبر را دوستش، هایدی مکدونالد، منتشر کرد و در BlueSky نوشت: “ربکا هاینمن، دوست پیشگام و سرسخت من در صنعت بازی، درگذشت. نفرین بر سرطان. دوستان، بگذارید او را از یاد نبریم.”
هاینمن در صفحه GoFundMe که کمی پس از تشخیص بیماریاش ایجاد کرد، خود را اینگونه توصیف کرد: “قهرمان پیشگام بازیهای ویدیویی، خالق Bard’s Tale 3، Dragon Wars و یکی از مؤسسان Interplay Productions و MacPlay. آفریننده Sailor Ranko the webcomic و بایگان نرمافزار.” این صندوق برای حمایت از خانواده هاینمن همچنان فعال است.
او در آخرین پیام خود که دیروز، 17 نوامبر نوشته بود، نوشت: “وقت رفتن فرا رسیده است. به گفته پزشکانم، دیگر هیچ درمانی مؤثر نیست. پس، لطفاً کمک مالی کنید تا فرزندانم بتوانند مراسم تدفینی درخور کیبوردم، Pixelbreaker! برگزار کنند. تا بتوانم به شکلی شایسته به عشق واقعیام، جنل جاکویز، ملحق شوم. دخترم سینتیا الیزابت هاینمن، کارهای تدارکاتی را انجام خواهد داد.”
شهرت هاینمن از زمانی آغاز شد که در سال 1980 و در سن 14 سالگی، برنده یک رقابت کشوری Space Invaders شد. او سپس با مهندسی معکوس، برنامهنویسی را خودآموخت و یک حرفه چشمگیر در توسعه بازی برای خود ساخت. فهرست آثار توسعه و انتشار او شامل Wasteland، Fallout، Baldur’s Gate و The Bard’s Tale 3: Thief of Fate است. وی اخیراً به عنوان مدیرعامل Olde Sküül فعالیت میکرد.
هاینمن در سال 2024 به Women in Gaming: 100 Professionals of Play گفت که Bard’s Tale 3 یکی از نقاط عطف او در Interplay و تمام دوران حرفهایاش بود. به گفته او: «اینکه توانستم مسئولیت پروژه را بر عهده بگیرم و تصمیمگیرنده باشم، همان چیزی بود که من را در مسیر مدیر استودیو شدن قرار داد.» هاینمن در سال 1995 Interplay را ترک کرد تا به تیمهای کوچکتر بازگردد.
او به عنوان نماد Gayming در سال 2025 مورد تقدیر قرار گرفت، زیرا “حمایت او از شمول LGBTQ+، دسترسی و تنوع در فناوری، الهامبخش توسعهدهندگان و بازیکنان بیشماری بوده است” (با سپاس از PC Gamer).
برایان فارگو، یکی از بنیانگذاران Interplay، او را “یکی از درخشانترین برنامهنویسان” خواند و گفت که خبر فوتش “ضربه بزرگی” بوده است. “متأسفانه ربکا هاینمن درگذشت. از دهه 80، زمانی که او را به محل کار میرساندم، میشناختم. او یکی از درخشانترین برنامهنویسان بود. امروز صبح خبرش ضربه روحی بزرگی بود، بهخصوص که خودش به من پیام داد: “ما با هم ماجراجوییهای زیادی را پشت سر گذاشتیم! اما به سوی ناشناخته بزرگ! من اول میروم!!!”
Rebecca Heineman sadly passed away. Known her since the 80s when I’d drive her to work, one of the most brilliant programmers around. A real gut punch earlier today when she messaged me: “We have gone on so many adventures together! But, into the great unknown! I go first!!!” 🙁 pic.twitter.com/lu3i0fyt5C
— Brian Fargo (@BrianFargo) November 17, 2025
سایر توسعهدهندگان بازی نیز خاطرات خود را به اشتراک گذاشتند، از جمله رامی اسماعیل و جاش سایر، و بسیاری دیگر داستانهایی از منتورینگ، مهربانی و حمایت ربکا را بازگو کردند.
A game industry legend died a few mins ago, Rebecca Heineman (@burgerbecky), taken away by aggressive lung cancer. She oversaw the porting of Wizordum to the Mac OS most recently for Apogee. My local friends would often have dinner with her and I loved her industry stories and…
— Scott Miller – Apogee/3D Realms Founder ☢️ (@ScottApogee) November 17, 2025
منبع تصویر: GoFundMe.
ویکی بلیک، خبرنگار IGN، منتقد، ستوننویس و مشاور با بیش از 15 سال تجربه همکاری با بزرگترین سایتها و نشریات حوزه بازی در جهان است. او همچنین یک Guardian، Spartan، Silent Hillian، Legend و بهطور دائم High Chaos است. او را در BlueSky پیدا کنید.
