برای نخستین بار، یک پرایمارک در یک بازی ویدیویی از جهان Warhammer 40,000 قابل بازی خواهد بود. لیون ال’جانسون – که به نام شیر هم شناخته میشود – در بازی استراتژی همزمان آینده، Dawn of War 4، در دسترس خواهد بود. این خبر، منظرهای بسیار مهیج برای طرفداران این مجموعه است که تاکنون تنها میتوانستند تصور کنند که بازی کردن نقش یک پرایمارک در یک بازی ویدیویی چگونه خواهد بود. اکنون این امکان وجود دارد که خود شیر، رهبر دوباره متولد شدهی دارک انجلز از اسپیس مارینز را کنترل کنیم؛ کسی که احتمالاً با سپرش از امپراتور و وفاداریاش، هر آنچه را سر راهش قرار بگیرد نابود خواهد کرد.
اما توسعهدهنده، یعنی King Art Games، چطور گیمز ورکشاپ را متقاعد کرد تا به آنها اجازه دهد کاری را انجام دهند که تاکنون هیچ توسعهدهندهی دیگری انجامش نداده است؟ و آنها چگونه به ساخت لیون ال’جانسونی پرداختند که تا این حد در Dawn of War 4 قدرتمند باشد؟ حضور او در канон بالقوهی Dawn of War 4 برای این مجموعه به چه معناست؟ و آیا چهرهی او را خواهیم دید؟
من با کارگردان، یان تایسن، دیدار کردم تا این سؤالات و بسیاری از سؤالات دیگر را از او بپرسم. ما وارد جزئیات مهمی دربارهی شیر، دارک انجلز و جایگاه ما در دنیای Warhammer 40,000 میشویم، پس راحت بنشینید و به امپراتور اعتماد کنید.
IGN: فکر میکنم اولین سؤال روشن این است که چرا دارک انجلز را بهعنوان دومین جناح قابل بازی برای اسپیس مارینز انتخاب کردید؟
یان تایسن: وقتی داشتیم دربارهی این حرف میزدیم که چه جناحهایی را در بازی میخواهیم، بدیهی است که شما به بلاد ریونز نیاز دارید، اینطور نیست؟ این یک Dawn of War است. و ما داشتیم دربارهی جناحهای دیگر صحبت میکردیم که ناگهان این ایده مطرح شد: چرا فقط بلاد ریونز را داشته باشیم؟ شاید گزینهای هم برای داشتن جناح یا فصل دیگری وجود داشته باشد. و گیمز ورکشاپ اساساً گفت: «هی، چرا دارک انجلز نه؟ میتواند انتخاب جالبی باشد.» و ما هم گفتیم: «اوه، خوب، البته، چرا که نه؟ انتخاب جالبی است.» و بعد آنها گفتند: «خوب، در مورد… آیا لیون ال’جانسون را میخواهید؟» و ما گفتیم: «اوه، خوب، چه ایدهی جالبی.» قضیه از این قرار بود.
IGN: پس گیمز ورکشاپ دارک انجلز را به شما پیشنهاد داد؟
یان تایسن: بله، آنها اساساً گفتند: «هی، فقط به این دلیل که این یک Dawn of War است، به این معنی نیست که فقط بلاد ریونز میتوانند در آن باشند، درسته؟ ممکن است اسپیس مارینز دیگری هم آنجا باشد.» و این اساساً سرآغاز صحبتها بود: خوب، پس بیایید در موردش بحث کنیم. گزینهها چیست و چه چیزی میتواند یک افزودنی جالب باشد؟ و ما از همانجا آن را برداشتیم.
IGN: آیا سیستمی وجود خواهد داشت که در آن شما میتوانید بین بازی کردن نقش بلاد ریونز و دارک انجلز انتخاب کنید و مأموریتهایی را که میخواهید بازی کنید را انتخاب کنید؟ این سیستم چطور کار خواهد کرد؟
یان تایسن: همانطور که احتمالاً میدانید، ما چهار کمپین مختلف در بازی داریم و برای همهی کمپینها تلاش میکنیم چیزی را پیدا کنیم که به بازیکنان چند انتخاب یا کارهایی را که میتوانند در کمپین انجام دهند و در آن تأثیر بگذارند، ارائه دهد. و برای مثال، در کمپین اورک، شما بهمعنای واقعی کلمه میتوانید انتخاب کنید که آیا میخواهید این اورکها را بازی کنید یا آن اورکها را، و آنها با هم مبارزه میکنند. و بنابراین این یک تمایز بسیار واضح است.
اما برای اسپیس مارینز، این موضوع چندان منطقی نیست، درست است؟ آنها واقعاً اهداف متفاوتی ندارند و با یکدیگر نمیجنگند، بلکه روی یک چیز کار میکنند. بنابراین ما اساساً گفتیم، خوب، کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که تجربیات گیمپلی متفاوتی را بر اساس جناحها ارائه دهیم، زیرا از نظر داستانی، دارک انجلز همهی اسباببازیها و همهی قدرت را دارند و اساساً میتوانند نبردهای بزرگ و درگیریهای حماسی را انجام دهند، در حالی که بلاد ریونز… آنها مشکلات بزرگتری دارند و باید به عملیات کوچکتر، پشت خطوط دشمن، و کمی بیشتر به عملیات مخفیانه متکی باشند.
بنابراین، اساساً نحوهی کارکرد آن این است که ما این داستان کمپین اسپیس مارین را داریم و اتفاقات مختلفی بهطور همزمان در حال رخ دادن است. بلاد ریونز و دارک انجلز، گاهی اوقات در یک مکان در یک زمان هستند و شما میتوانید هر دو را بازی کنید. اما گاهی اوقات اینطور است که دارک انجلز اکنون این کار را انجام میدهند، بلاد ریونز اکنون آن کار را انجام میدهند، و شما این انتخاب را دارید که کدام یک را بازی کنید. و سپس شما اساساً میتوانید انتخاب کنید که آیا نبرد تمامعیار بزرگ را میخواهید یا میخواهید آن چیز تاکتیکیتر را شاید با بلاد ریونز بازی کنید. و سپس میتوانید انتخاب کنید و در نقطهای دوباره بههم میرسند یا دوباره اتفاقاتی رخ میدهد.
IGN: پس شما نتیجهی داستان را تغییر نمیدهید؟
یان تایسن: داستان همان باقی میماند، اما سؤال این است که با کدام بخشهای داستان روبهرو میشوید یا بازی میکنید، زیرا چیزهای دیگر هنوز اتفاق میافتند، اما اگر بخشی از آن نباشید، فقط در مورد آن میشنوید.
IGN: آیا دارک انجلز واحدهای مختلفی در اختیار دارند؟ آیا مکانیکهای گیمپلی متفاوت هستند؟
یان تایسن: بهطور کلی، همه اسپیس مارینز هستند، اینطور نیست؟ جناح، اسپیس مارینز است، اما از نظر داستانی در کمپین، بلاد ریونز به همه اسباببازیها و به ارتشهای بزرگ و غیره دسترسی ندارند. بنابراین مأموریتهای آنها بیشتر پیاده نظام محور و همچنین کمی کوچکتر خواهد بود. و حتی اینجا و آنجا چیزهایی وجود دارد که بیشتر در حالت مخفیانه هستند یا چیزهایی که شما را وادار میکنند کمی بیشتر مراقب باشید، در حالی که دارک انجلز بیشتر شبیه نبردهای بزرگ هستند.
اما آنها واحدهای یکسانی در بخش چندنفره دارند. برای مثال، در بخش چندنفره، اگر شما بلاد ریونز را بازی میکنید، همهی اسباببازیهای یکسانی را دارید، زیرا این یک چیز جداگانه است. اما تفاوت آنها در قهرمانان است. بنابراین هر دو جناح دو قهرمان قابل بازی دارند، به جز لیون ال’جانسون که در کمپین حضور دارد اما واقعاً مانند یک قهرمان قابل بازی نیست. بنابراین هر دو دو تا دارند. و این موضوع البته منجر به کارهای مختلفی میشود که میتوانید انجام دهید، اما همچنین ممکن است سبکهای بازی کمی متفاوت باشد. بنابراین بسته به قهرمانی که انتخاب میکنید، اگر واقعاً به پیشرفت آهسته و واحدهای دفاعی قدرتمند علاقهمند هستید، ممکن است کاپیتان ترمیناتور را انتخاب کنید. و اگر بیشتر به چیزهای مخفیانهی سریع علاقه دارید، ممکن است سایروس را انتخاب کنید. آنها میتوانند از نظر گیمپلی کمی متفاوت باشند.

IGN: بیایید دربارهی شیر صحبت کنیم. ما قبلاً هرگز یک پرایمارک قابل بازی در یک بازی ویدیویی Warhammer 40,000 نداشتهایم. چرا به شما اجازه داده میشود این کار را انجام دهید در حالی که به هیچ توسعهدهندهی دیگری اجازه داده نشده است این کار را انجام دهد؟ این اتفاق چطور افتاد؟
یان تایسن: وقتی در مورد دارک انجلز صحبت کردیم، در مورد گزینهها هم صحبت کردیم؛ اینکه چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟ و این ایده مطرح شد و ما فقط اساساً میپرسیدیم که آیا این یک گزینه است یا نه؟ فقط به این دلیل که مطمئن شویم در مورد همه چیز صحبت کردهایم. و آنها گفتند: «خوب، بله، شاید؟ به ما بگویید میخواهید با او چه کار کنید و سپس میتوانیم به شما بگوییم که آیا این یک گزینه است یا نه.» او از نظر سطح قدرت آنقدر از منحنی خارج است که البته واقعاً نمیتوانید او را بهعنوان یک واحد عادی در بازی داشته باشید یا چیزی که بتوانید در بخش چندنفره از آن استفاده کنید. و بنابراین ما اساساً گفتیم: «خوب، ما نمیخواهیم همهی چیزها دربارهی شیر باشد و کل کمپین حول او بچرخد، زیرا او دوباره آنقدر از منحنی برای آن دور است که واقعاً…» منظورم این است که چگونه میتوانیم او را بهدرستی نشان دهیم بهطوری که کل بازی و تعادل و همه چیز را به هم نزند؟ و بنابراین ما اساساً گفتیم که داشتن او در بازی واقعاً سرگرمکننده و جالب خواهد بود و بودن او در اینجا یک افتخار بزرگ است، اما بیایید آن را فقط بهعنوان یک حضور مهمان داشته باشیم. و بنابراین در بازی دو کاتسین و یک مأموریت وجود دارد که شیر در آن نقش دارد و شما میتوانید او را بازی کنید و او سرگرمکننده است و قدرت زیادی دارد، اما او برای بقیهی بازی در دسترس نیست، زیرا او بسیار قدرتمند است.
IGN: بنابراین شما راهی برای انجام این کار پیدا کردید و گیمز ورکشاپ را متقاعد کردید؟
یان تایسن: منظورم این است که فکر نمیکنم واقعاً مجبور بودیم آنها را متقاعد کنیم از این نظر که آنها نمیخواستند این کار را انجام دهند یا چیزی شبیه به آن. بیشتر شبیه این بود که: «خوب، بدیهی است که داشتن آن در بازی برای بازیکنان چیز جالبی خواهد بود، اما بیایید مطمئن شویم که آن را درست انجام میدهیم.» و بنابراین اگر ما شیر را در بازی داشته باشیم، او چگونه بازی میکند؟ چه اتفاقی میافتد؟ آیا او همه چیز را با یک ضربه میکشد و این چگونه جالب است؟ و بنابراین ما به این ایده رسیدیم که – بدون اینکه چیزی را لو بدهیم – اساساً دارک انجلز و بلاد ریونز تمام تلاش خود را میکنند تا از وقوع اتفاق بد جلوگیری کنند و سپس در پایان چیزی وجود دارد که آنها نمیتوانند بر آن غلبه کنند. و این یک ورود بزرگ برای شیر است.
IGN: مجموعهی قدرتهای پرایمارکها یکی از بحثبرانگیزترین جنبههای افسانههای 40K است. طرفداران دوست دارند پرایمارکها را در مقابل یکدیگر قرار دهند و در مورد اینکه چه کسی در یک مبارزه برنده میشود، حدس بزنند. بخشی از کاری که شما اینجا انجام میدهید این است که به نوعی یک پرایمارک را نقاببرداری میکنید و نشان میدهید که چگونه ممکن است به شکلی کار کند که قبلاً ندیدهایم. ما بالاخره میتوانیم مجموعهی قدرت آنها را در عمل ببینیم.
یان تایسن: در یک RTS شما سعی میکنید به همهی واحدهایی که در بازی هستند شخصیت خاصی بدهید که متناسب با توضیحات باشد و از نظر افسانهها کار کند. اما از طرف دیگر، البته این یک بازی RTS نیز هست و شما باید مطمئن شوید که متعادل است و اینکه بازیکنان میتوانند در واقع درک کنند که این واحد در برابر چه چیزی خوب است؟ و این البته مشکلی است اگر همهی واحدها در برابر همه چیز خوب باشند. ما در طول کل تولید با این موضوع سروکار داشتیم تا اساساً بفهمیم چگونه میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که همه جناحها اصیل به نظر میرسند و واحدها اصیل به نظر میرسند و غیره.
در مورد شیر، این یک مورد خاص است، زیرا مانند آخرین مأموریت در بازی است و بیشتر در مورد این است که بیایید یک چیز سینمایی جالب در جریان داشته باشیم و سپس در مورد سرگرم شدن با یک پرایمارک است و ما واقعاً اهمیتی نمیدادیم که آیا این متعادل است یا این چیزی است که شما میتوانید بهطور نظری در بخش چندنفره انجام دهید. چه کسی اهمیت میدهد؟ این فقط برای تفریح است. و اگر ما بخواهیم لیون ال’جانسون را در هر حالت دیگری قرار دهیم، او قطعاً نمیتواند همان واحدی باشد که در کمپین است.

IGN: آیا به این فکر کردید که این را مخفی نگه دارید تا بازیکنان بتوانند خودشان در پایان کمپین آن را کشف کنند؟ شما اکنون قبل از انتشار بازی بیرون میروید و در واقع در مورد آن صحبت میکنید.
یان تایسن: منظورم این است که این همیشه سؤال است، درست است؟ آیا یک سورپرایز بزرگ برای بازی میخواهید یا، صادقانه بگویم، میخواهید از آن در بازاریابی استفاده کنید؟ و من فکر میکنم نکته این است که در چشمانداز امروزی اساساً غیرممکن است که آن را مخفی نگه دارید. شاید برای تعداد انگشت شماری از بازیکنان این موضوع بسیار جذاب و واقعاً جالب بود و من آن را درک میکنم. و البته اگر میتوانستید مطمئن شوید که این برای بسیاری از بازیکنان صادق است، احتمالاً این کار را انجام میدادیم.
اما در واقعیت احتمالاً چند دقیقه طول میکشد و شما اسکرینشاتهایی از آن یا ویدیویی در TikTok دارید و سپس تمام شد. و بنابراین برای ما اساساً این بود: «خوب، اگر در مورد دارک انجلز صحبت کنیم…» زیرا این چیز دیگری است. از نظر تئوری، ما همچنین ممکن بود سعی کرده باشیم کل موضوع دارک انجلز را مخفی نگه داریم، اما دوباره، مخفی نگه داشتن آن بسیار سخت است. و سپس در عرض چند دقیقه، کسی یک پست بیرون میآورد و تمام شد. و بنابراین ما اساساً گفتیم: «خوب، احتمالاً ارزشش را ندارد و بیایید مطمئن شویم که همه ما از همان ابتدا با آن سرگرم میشویم.»
IGN: و شما خودتان آن را خراب کردید. آیا دیدید که طرفداران نام فایل The Lion را در یک ویدیو مشاهده کردند؟ آیا این عمدی بود؟
یان تایسن: نبود. ما نام فایل را بررسی نکردیم.
.reddit-embed-wrapper iframe { margin-left: 0 !important; }
IGN: من دوست دارم با شما در مورد канон صحبت کنم. بنابراین آیا با GW در مورد اینکه آیا Dawn of War канон است صحبت کردهاید؟ اگر شیر در بازی است، من فرض میکنم که بعد از بازگشت شیر تنظیم شده است زیرا آنچه در اینجا میبینیم، مدلی که در تریلر دیدهام، مدل جدید است. بنابراین بحثهای شما در آنجا چگونه بوده است؟ Space Marine 2 канон است و Titus بدیهی است که بخش بزرگی از روایت در حال انجام است. بنابراین چگونه جا میگیرید؟
یان تایسن: در واقع، من نمیدانم که آیا یک تصمیم رسمی برای آن وجود دارد یا خیر، و این احتمالاً چیزی است که گیمز ورکشاپ در پایان باید تصمیم بگیرد. اما ما میدانیم از نظر مکان و زمان کجا اتفاق میافتد. در همه چیز دیگر جای میگیرد. اما مطمئن نیستم که آیا گیمز ورکشاپ میگوید که این اکنون канон است یا خیر.
بهعنوان مثال، انتخاب Kronus بهعنوان سیارهای که بازی در آن اتفاق میافتد بیشتر شبیه این بود که: «خوب، ما به یک سیاره نیاز داریم. آیا چیز جدیدی اختراع میکنیم؟» و اساساً این سؤال مطرح شد که: «خوب، ما همچنین میتوانیم به Kronus برگردیم و ممکن است سرگرمکننده باشد که کمی در مورد آنچه برای سیاره رخ داده است و چه کسی Dark Crusade را برنده شده است و همهی اینها بگوییم.» و بنابراین چرا که نه؟ و سپس اساساً متوجه شدیم که Kronus کجاست؟ در کدام طرف شکاف بزرگ قرار دارد؟ و غیره. و بنابراین شما بهآرامی توسعه میدهید که چگونه همه اینها میتوانند با هم تناسب داشته باشند؟ اما دوباره، اگر اکنون канон رسمی است یا نه، فکر میکنم این یک سؤال برای گیمز ورکشاپ است.

IGN: بنابراین آیا Kronus در Imperium Nihilus است؟
یان تایسن: بله، در طرف دیگر شکاف است.
IGN: که توضیح میدهد که چرا دارک انجلز و لیون ال’جانسون میتوانند در این مقطع زمانی در آنجا باشند.
یان تایسن: خوب، این همچنین ممکن است کمی توضیح دهد که چرا بلاد ریونز در حال تقلا هستند، درست است؟ زیرا اساساً این فصل تا حدودی در همه جا وجود دارد، اما افرادی که ما با آنها سروکار داریم خود را در Nihilus نیز یافتند.
IGN: پس از آن، آیا ما در اینجا نوعی رابطه بین دارک انجلز و بلاد ریونز ایجاد میکنیم که طرفداران از نظر فصلهای جانشین از آن لذت ببرند؟ یا مردم بیش از حد ایده اینکه آنها با هم کار میکنند را در ذهنشان پرورش میدهند؟
یان تایسن: من فکر میکنم این شاید کمی بیش از حد باشد. منظورم این است که بدیهی است که ما مطمئن میشویم که فصلها را نشان میدهیم و هر دو اسپیس مارینز هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها لزوماً به یکدیگر اعتماد دارند یا اینکه دوستان خوبی هستند. اما حداقل برای ما، این یک چیز بزرگ آینده نیست که بهعنوان مثال، بلاد ریونز و دارک انجلز، نمیدانم… آنها بهزودی در یک فیلم صمیمی نخواهند بود!
IGN: بلاد ریونز канон هستند، درست است؟ آنها توسط گیمز ورکشاپ بخشی از канон شدند. و بدیهی است که دارک انجلز هستند. بنابراین من فکر میکنم سؤالاتی از این دست از طرف طرفداران اجتنابناپذیر خواهد بود.
یان تایسن: درست است، اما همچنین، منظورم این است که بهخصوص وقتی صحبت از بلاد ریونز میشود، این یک گروه نسبتاً کوچک است که اساساً در این سیارهای که از آن بهعنوان دنیای استخدام استفاده میکنند وجود دارد. اینطور نیست که این اکنون تنها چیز است. ممکن است بلاد ریونز دیگری در آنجا وجود داشته باشد، ما نمیدانیم. و قطعاً دارک انجلز دیگری نیز در آنجا وجود دارند. بنابراین اینطور نیست که ما اکنون در حال نوشتن تاریخچهی این فصلها هستیم یا چیزی شبیه به آن.
IGN: اگر شیر در بازی است، آیا ما در اینجا در مورد فالن از نظر دارک انجلز صحبت میکنیم؟
یان تایسن: بهطور کلی ما واقعاً نمیخواهیم داستان را لو بدهیم، اما من فکر میکنم در این مورد این واقعاً بخشی از داستان نیست. یک تهدید فوری وجود دارد و چیزی است که باید به سرعت با آن مقابله شود. و بنابراین ما واقعاً در مورد آن داستان هستیم و نه خیلی در مورد پیشینه.
IGN: ما دیدهایم که شیر کلاه خود را به سر دارد. آیا او صداگذاری دارد؟ آیا او خطوط دیالوگ دارد؟ آیا چهرهی او را میبینیم؟
یان تایسن: آنچه در تریلر میبینید بخشی از دو کاتسینی است که ما با او داریم و او قطعاً بدون کلاه شروع میکند، فقط برای اینکه همه متوجه شوند که چه کسی است. و همچنین البته او خطوطی دارد، کمی در کاتسینها، اما همچنین میتوانید او را بازی کنید. و بنابراین بدیهی است که یک RTS است و او تصدیق میکند که بهعنوان مثال، قرار است کسی را بکشد.
IGN: بنابراین ما در نهایت صدای او را خواهیم شنید! میدانید مُدسازان وقتی بازی منتشر میشود چه کار میکنند، درست است؟ آنها شیر را برمیدارند و او را در بخش چندنفره یا درگیری یا هر چیز دیگری قرار میدهند. شما باید آن را پیشبینی کنید.
یان تایسن: منظورم این است که بهطور رسمی احتمالاً باید بگویم که شما نمیتوانید هیچ چیزی را اصلاح کنید، اما من میتوانم افرادی را ببینم که این کار را انجام میدهند و همچنین از آن لذت میبرند، بنابراین چرا که نه؟
IGN: من دوست دارم بینشی در مورد اینکه کار کردن با گیمز ورکشاپ در مورد چیزهای بزرگ افسانهای مانند این چگونه است به دست آورم.
یان تایسن: بدون پرداختن به جزئیات، ما گروهی از افراد در سمت گیمز ورکشاپ داریم که با ما کار میکنند و ما از آنها بهعنوان این دایرهالمعارف دانش Warhammer استفاده میکنیم. بنابراین هر زمان که به چیزی نیاز داشته باشیم، به نوعی به یک توانایی یا یک سلاح نیاز داریم که این کار را انجام دهد، از آنها میپرسیم که آیا چنین چیزی وجود دارد یا نه؟ و سپس آنها میروند و برمیگردند و گزینههایی را در مورد اینکه چه چیزی میتوانیم استفاده کنیم را به ما میدهند. و این چیز اصلی است، زیرا بسیار پیچیده است و چیزهای زیادی وجود دارد. و حتی اگر کسی مانند جان فرنچ داستان را بنویسد، او چیزهای زیادی میداند، اما حتی او ممکن است همهی جزئیات کوچک را برای همهی جناحهای مختلف نداند.
اگر چیزی درست نباشد، آنها همچنین با بازخورد در مورد آن برمیگردند. اما برای ما فکر میکنم خوب است، زیرا در پایان کاری که ما سعی میکنیم انجام دهیم این است که تا حد امکان معتبر باشیم. در گذشته همهی ما میدانیم که بازیهایی وجود داشتهاند که شاید برخی از واحدها احساس نمیکردند که باید احساس کنند و غیره. و ما اساساً گفتیم: «خوب، بیایید مطمئن شویم که این را درست انجام میدهیم.» و گیمز ورکشاپ در این زمینه بسیار کمک کرد: بیایید مطمئن شویم که آن را درست انجام میدهیم.
Warhammer 40,000: Dawn of War 4 قرار است در سال 2026 بر روی رایانه شخصی از طریق Steam منتشر شود.
Wesley مدیر، اخبار در IGN است. او را در توییتر با نام @wyp100 بیابید. میتوانید با Wesley در wesley_yinpoole@ign.com یا بهطور محرمانه در wyp100@proton.me تماس بگیرید.

